1. Aktivity projektu
1.1. Současný stav zahrady
Školní zahrada prošla zásadními úpravami v roce 1994. Zůstala jí ovocná část a užitková pěstební plocha, které dodnes slouží k pěstování základních druhů ovoce, zeleniny a květin. V zahradě byl vybudován hlavní přístupový chodník od školní budovy k nářaďovně a skleník (nevytápěný), jenž používáme zejména k předpěstování sazenic a v letním období k pěstování teplomilných druhů zeleniny.
Z ostatních dřevin jsem ponechali původní hrušeň pocházející z první poloviny minulého století, která je stále hlavní dominantou zahrady. Na pozemku jsme nově vysázeli dvě desítky listnatých stromů a keřů, které volně rostou v okolním ekosystému lužního lesa. Od počátku nám umožňují přímo u školy uskutečňovat nejen výuku pracovních činností, ale i dalších předmětů, zejména přírodovědných, a v současné době už zastiňují i místa určená k relaxaci.
V zahradě se nachází funkční nářaďovna, prostor ke kompostování, ohniště, zdroj pitné vody, studna s užitkovou vodou, dva dlouhé stoly s lavicemi, u kterých může pracovat skupina 24 žáků. V případě, že je skupina žáků početnější, používá lavice a židle, které jsou umístěny v suterénu školní budovy.
1.2 Stav po ukončení projektu
Naším záměrem je přeměnit zahradu v souladu s cíli a strategiemi školního vzdělávacího programu v malé přírodní arboretum, ve kterém bude převažovat druhová rozmanitost pěstovaných rostlin sloužících k bádání nad množství vypěstované zeleniny, květin a ovoce. Zahrada bude vybavena vstupní informační tabulí s plánem pozemku a popisky u jednotlivých studijních druhů rostlin. K její soběstačnosti budeme využívat odpadní přírodní materiál ke kompostování, dřevnaté části ke štěpkování a pokrytí vedlejších chodníků.
Zahradě zůstane její základní rozdělení na část ovocnou, pěstební, studijní a relaxační, změna nastane v jejich velikostech. Všechny úpravy povedou ke zmenšení podílu pracovních činností a naopak zvýší možnost výuky ostatních předmětů napříč ročníky. Kromě dřevin lužního lesa bude možno pozorovat další biotopy – mokřad, louku, bylinnou spirálu. Mobiliář bude rozšířen o čtyři kratší stoly s lavicemi, které umožní výuku v menších skupinách a pokryjí požadavky pro práci v početných třídách.
Všechny úpravy budou provedeny podle přiloženého plánu, který vznikl po vzájemné dohodě mezi žáky a učiteli. Do přípravy projektu bylo zapojeno 40 žáků 5. až 7. ročníku, jejich zástupci představili koordinátorovi projektu svůj finální záměr. Konečnou úpravu plánu provedla pětičlenná pracovní skupina pedagogů, ve které byli zástupci prvního i druhého stupně, školní metodik EVVO, koordinátor projektu a ředitelka školy.
1.3 Popis aktivit
1.3.1 Seznámení partnerů s projektem a jeho realizací
Koordinátor projektu představí jeho cíle, aktivity, harmonogram a výstupy všem pedagogům školy. Třídní učitelé vysvětlí základní principy žákům, ředitelka školy osloví rodiče nejen s projektem, ale i s požadavkem o pomoc při jeho realizaci.
1.3.2 Využití zahrady pro výuku, relaxaci a mimoškolní aktivity
Učitelé všech předmětů se v rámci metodických útvarů dohodnou na tématech, úkolech a postupech, pro které využijí školní zahradu, návrhy předají koordinátorovi projektu a po konzultaci s ním a s metodikem EVVO zpracují aktuální tematické plány pro svou výuku, podle kterých budou žáky v průběhu celého školního roku vzdělávat. Přitom budou vytvářet metodický materiál – pracovní listy pro žáky nebo popisy odučených hodin (lekcí), kterými povedou žáky k pozorování, smyslovému vnímání, prožitku a badatelství.
Žákům druhého stupně bude rozšířena nabídka stávajících volitelných předmětů (praktikum z přírodopisu, seminář z ekologie, seminář ze zeměpisu) o předmět pěstitelství. V něm zapojeni žáci se budou podílet na úpravách v zahradě a hlavně budou garantovat monitorování projektu, včetně vedení deníku života arboreta. Žáci 9. ročníku v rámci předmětu mediální výchova budou zajišťovat průběžnou propagaci projektu a informovat všechny partnery o průběhu a výsledcích projektu.
Vychovatelky školní družiny a školního klubu zpracují plány své činnosti tak, aby část každodenního zaměstnání realizovaly s dětmi na školní zahradě.
Školní zahradu využijeme k pořádání mimoškolních akcí – třídních, např. Ježčí stezka, Podzimní tvoření, Jarní tvoření, celoškolních – Zahradní slavnost.
1.3.3 Provedení terénních úprav, výsev a výsadba zeleně
Všechny terénní úpravy – vyhloubení díry pro mokřad, jeho pokrytí folií, založení suché zídky pro bylinnou spirálu, založení dvou vyvýšených záhonů, dosypání hlíny, srovnání povrchu, urovnání půdního povrchu – budou provedeny svépomocí s využitím dobrovolníků z řad žáků, rodičů a přátel školy.
Sortiment ovocných rostlin doplníme o další druhy (třešeň, višeň, švestka, mišpule, rybíz angrešt, josta, borůvky). Vyvýšené záhony použijeme k pěstování méně známých užitkových rostlin, např. luskovin, obilnin, okopanin, přadných rostlin, zeleniny. Stávající květinové rabato upravíme a doplníme o další základní druhy trvalek. Vysadíme bylinky do založené spirály, osadíme malé jezírko a část užitkové pěstební plochy zatravníme luční směsí.
Stávající listnaté dřeviny ve studijní ploše prořežeme, některé odstraníme a nahradíme novými.
1.3.4 Úprava mobiliáře
Stávající pracovní stoly a lavice budou rozšířeny o čtyři pracovní místa. K zhotovení nábytku částečně využijeme dřevo, které nám zřizovatel ponechal z vyvráceného modřínu v zahradě. Mobiliář doplníme o informační tabuli s plánem arboreta a popiskami studijních rostlinných druhů.
1.3.5 Řízení projektu
Celý projekt bude řízen pětičlennou skupinou pedagogů, která se podílela už na jeho přípravě, skupinu povede koordinátor projektu – vyučující předmětu člověk a svět práce na druhém stupni. Pracovní skupina bude monitorovat průběh realizace, zajistí propagaci a informování o projektu, provede jeho vyhodnocení a sestaví závěrečnou zprávu.
2. Harmonogram projektu
Únor 2013
Porada pracovní skupiny
Představení projektu pedagogům, žákům, rodičům
Propagace projektu - zřizovatel, veřejnost
Domluva pedagogů na rozdělení úkolů, konzultace s koordinátorem projektu, úprava tematických plánů pro výuku, plánu školní družiny a školního klubu, průběžné vzdělávání podle nich
Založení deníku arboreta, jeho průběžné vedení
Ořez stávajících dřevin
Březen 2013
Založení vyvýšených záhonů jako studijní plochy
Výsev semen, předpěstování sadby – zelenina, letničky, trvalky, bylinky
Terénní úpravy – srovnání nerovností ve stávající travnaté ploše
Štěpkování ořezaných větví, úprava vedlejších chodníků
Založení bylinné spirály
Zhotovení mobiliáře
Duben 2013
Porada pracovní skupiny
Výsadba rostlin – bylinková spirála
Výsadba ovocných dřevin, dosadba listnatých stromů a keřů
Květen 2013
Seminář celého pedagogického sboru – sdílení dosud vytvořených metodických materiálů, dohoda na dalším postupu při realizaci projektu
Výsadba trvalek do květinového rabata
Výsadba rostlin – užitková pěstební plocha, studijní plocha na vyvýšených záhonech
Zhotovení popisek k rostlinám
Jarní tvoření – mimoškolní akce školní družiny, školního klubu a tříd 1. stupně
Červen 2013
Porada pracovní skupiny
Pořádání třídních akcí – Ježčí stezka
Instalace mobiliáře
Založení mokřadu (jezírka) – vyhloubení díry, pokrytí folií, terénní úpravy v okolí jezírka
Září 2013
Získání dalších žáků pro výuku volitelného předmětu pěstitelství a mediální výchovy, zahájení jejich výuky
Porada pracovní skupiny
Výsadba rostlin – mokřad
Dosev travního semene, výsev luční směsi do biotopu louky
Říjen 2013
Celoškolní akce – Podzimní zahradní slavnost
Seminář celého pedagogického sboru – sdílení metodických materiálů, jejich úpravy a kompletace
Dokončení výsadby dřevin, trvalek, bylinek a dalších rostlin
Listopad 2013
Porada pracovní skupiny
Odevzdání metodických materiálů
Prosinec 2013
Zveřejnění elektronického manuálu s metodickými materiály na internetových stránkách školy jako příklad dobré praxe
Vyhodnocení projektu, příprava závěrečné zprávy
3. Fotodokumentace realizace projektu
Školní zahrada před realizací projektu
Návrhy úprav školní zahrady
Realizace úprav školní zahrady
Pomoc rodičů při úpravě školní zahrady
4. Výstupy z projektu
4.1 Prezentace
Prezentace realizace úprav školní zahrady očima žáků
4.2 Příklady dobré praxe
1. stupeň:
Člověk a jeho svět: | |
Jaro - život na zahradě | |
Jaro - stromy a keře na školní zahradě | |
Léto - živočichové na školní zahradě | |
Ptáci na zahradě | |
Ekosystém zahrada | |
Dřeviny | |
Ekosystém zahrada II | |
Český jazyk: | |
Kořen, předpona, přípona | |
Stavba slova | |
Význam slova | |
Matematika: | |
Obvod a obsah čtyřúhelníků | |
Obdélník a čtverec | |
Výtvarná výchova: | |
Škála barev | |
Projekt: | |
Hmyz |
2. stupeň:
Anglický jazyk: | |
Garden (pracovní list) | |
Garden | |
Člověk a svět práce: | |
Pikýrování zeleniny | |
Půdní živočichové | |
Český jazyk: | |
Publicistický styl | |
Dějepis: | |
Archeologický výzkum | |
Grafika a digitální fotografie: | |
Publikování, prezentace | |
Hudební výchova: | |
Hudební skladatel | |
Lidová píseň | |
Matematika: | |
Jednotky hmotnosti | |
Obvod a obsah obdelníku | |
Obsahy rovinných obrazců | |
Přírodopis: | |
Žížala obecná | |
Zelinářská zahrada | |
Seminář z ekologie: | |
Bylinná spirála | |
Výchova k občanství: | |
Domácí ekologie | |
Ochrana přírody | |
Výtvarná výchova: | |
Abstrakce | |
Zeměpis: | |
Přírodní sféry | |
Půdní druhy |
4.3 Tematické plány
1. stupeň
Český jazyk: | |
1. ročník | |
2. ročník | |
4. ročník | |
Matematika a její aplikace: | |
4. ročník | |
5. ročník | |
Člověk a jeho svět: | |
1. ročník | |
2. ročník | |
3. ročník | |
4. ročník | |
5. ročník | |
Člověk a svět práce: | |
1. ročník | |
3. ročník | |
4. ročník | |
5. ročník | |
Výtvarná výchova | |
2. ročník | |
3. ročník |
2. stupeň
Český jazyk: | |
9. ročník | |
Anglický jazyk: | |
7. ročník | |
8. ročník | |
Matematika a její aplikace: | |
6. ročník | |
7. ročník | |
9. ročník | |
Člověk a svět práce: | |
6. ročník | |
7. ročník | |
8. ročník | |
Člověk a životní prostředí: | |
9. ročník | |
Grafika a digitální fotografie: | |
8. a 9. ročník | |
Hudební výchova: | |
8. ročník | |
Chemie: | |
8. ročník | |
Výchova k občanství: | |
6. ročník | |
7. ročník | |
Pěstitelství: | |
8. a 9. ročník | |
Přírodopis: | |
6. ročník | |
7. ročník | |
Seminář z ekologie: | |
6. a 7. ročník | |
Výtvarná výchova: | |
7. ročník | |
8. ročník |
Školní družina a školní klub
Plán práce školní družiny |
Plán práce školního klubu |
Tematický plán učiva školní družiny |