Ve středu 2. dubna 2025 proběhl na naší škole projektový den věnovaný významné historické události – 80. výročí osvobození města Studénky na konci druhé světové války. Celá škola se proměnila v místo, kde historie ožívá. Projektu se zúčastnili žáci všech ročníků a program byl rozdělen na dopolední a odpolední část.
Už samotná příprava projektového dne byla „během na dlouhou trať“. Od první myšlenky – vytvořit výzdobu pro chystanou výstavu na zámku – až po kompletní plánování celodenní akce pro celou školu. Společně jsme hledali materiály, oslovovali pamětníky, zvažovali, jak zapojit i mladší žáky a jak co nejlépe přiblížit historii města, kde žijeme. Naším cílem bylo představit tzv. „malé dějiny“ – příběhy, které se odehrály v místech, kudy chodíme do školy, jezdíme na kole, trávíme volný čas.
V dopoledním programu žáci zhlédli video s výpověďmi pamětníků, prohlíželi si historické mapy a poslouchali příběhy, které se skutečně odehrály ve Studénce. Následovala práce s pracovními listy, výstava dobových zbraní a také ukázka nalezených předmětů z území města – tichých svědků dramatických událostí. Nechyběla ani diskuse, během níž zaznívaly zvídavé otázky: „Proč to Hitler udělal?“ „Jak souvisí naše škola s válkou?“ nebo „Proč byla Studénka osvobozena až 2. května?“
Po dopolední části jsme se s mapami v ruce vydali do ulic Studénky. Skupiny žáků všech ročníků navštěvovaly tematická stanoviště, kde se formou krátkých textů i úkolů dozvídaly zajímavosti z historie města. Například o bývalé cihelně, kde se dříve těžila hlína, nebo o výuce žáků v době Protektorátu. U kostela si mohli žáci prohlédnout fotografie zničené věže a vojenské techniky, která zde byla umístěna. U zámku se četly informace o polních lazaretech, u Jarošova statku zase o zajateckých táborech.
Během procházky jsme objevili i méně známé, ale velmi poutavé příběhy – třeba o nouzovém přistání německého letounu FW-190 na louce ve Studénce, o Rudolfu Tomáškovi, nebo o tom, že se v prostorách dnešní školy kdysi pěstovali bourci morušoví pro výrobu hedvábí na padáky.
Ačkoliv bylo počasí mrazivé, nálada byla výborná. Děti se zájmem plnily úkoly, zapisovaly si postřehy a objevovaly místa, o kterých mnohdy dosud neměly tušení. Projektový den tak nebyl jen výletem do minulosti, ale především zážitkem, který pomohl žákům vnímat Studénku jinak – s hlubším respektem a vědomím historických souvislostí.
Děkujeme všem učitelům, žákům a hostům, kteří se na přípravě a průběhu projektového dne podíleli. Věříme, že právě díky takovým aktivitám získávají žáci vztah k místu, kde žijí, a zároveň si odnášejí cenné poznatky z historie.